ILC?
Interlevensbeschouwelijke competenties...
Als katholieke school hebben
wij vanzelfsprekend veel aandacht voor het christelijke geloof, niet alleen
binnen onze lessen godsdienst maar ook doorheen het schoolgebeuren.
Sinds enkele jaren is de nood
aan dialoog met niet en anders gelovigen sterker geworden. Onze maatschappij is
snel aan het veranderen, ook op religieus vlak. Wij kunnen daar niet blind voor
zijn. Het is onze taak om onze kinderen goed voor te bereiden op de toekomstige
maatschappij waarin ze zullen leven.
Het leerplan godsdienst
vraagt ons uitdrukkelijk om bij kinderen vaardigheden te oefenen waardoor ze op
een goede manier in dialoog kunnen treden met mensen met een andere
levensbeschouwing. Daartoe organiseren we voor elk leerjaar in het lager
ontmoetingen met anders gelovigen. Het gaat bv. om een bezoek aan een moskee of
een synagoge maar ook om het bekijken van een interview, een film, een
geschrift… We laten een anders gelovige aan het woord maar geven onze
leerlingen ook de kans om het eigen geloofsverhaal te brengen.
Respect van beide kanten voor
elkaars geloofsovertuiging is hierbij zeer belangrijk!
Het is niet de bedoeling om te bepalen welk geloof nu het beste is! Het gaat om een kennismaking via een open, respectvolle dialoog...
Het is niet de bedoeling om te bepalen welk geloof nu het beste is! Het gaat om een kennismaking via een open, respectvolle dialoog...
Wij zijn ervan overtuigd dat
dit voor onze leerlingen een zinvol antwoord kan bieden op de vele uitdagingen
van een sterk evoluerende wereld waarin ze vandaag groot worden.
We hopen dat ze met een open en ruime blik kijken naar het religieuze landschap dat
niet louter meer voor iedereen één en hetzelfde geloof bevat.
We hopen dat ze met een open en ruime blik kijken naar het religieuze landschap dat
niet louter meer voor iedereen één en hetzelfde geloof bevat.